Inici General El lleure educatiu bolcat amb les persones refugiades

El lleure educatiu bolcat amb les persones refugiades

La cultura de pau i el foment dels drets humans inherents als caus i als esplais els fan espais capdavanters en la conscienciació i la defensa dels drets de les persones refugiades entre infants i joves.

 

El jovent pertanyent a moviments de lleure educatiu es caracteritza per tenir un ferm compromís sociali amb la pau i una vocació de transformació per obrir camí cap a una societat més justa, lliure i democràtica. Els valors com la inclusió, l’equitat, la diversitat, la interculturalitat, la convivència, el cultura de pau i el respecte als drets humans són algunes de les bases que enriqueixen l’educació en el lleure i dels quals els seus infants i joves s’impregnen cada dissabte, en cada excursió, en cada campament.

 

Amb aquests valors, l’educació en el lleure fomenta d’una banda la inquietud de conèixer els conflictes i les causes que duen a les persones a buscar refugi en un altre país, i de l’altra una vivència positiva de l’asil i el refugi, per qüestió de justícia i amb la visió que una bona acollida enriqueix la nostra societat.

 

Els moviments de lleure educatiu a Catalunya tenen clar que el seu paper en favor de les persones refugiades és fer el que millor saben fer: educar i oferir espais de lleure. Entenen que “aquests dos drets de qualsevol infant i jove són especialment importants per a persones que han viscut o viuen situacions de crisi ja que els ajuden a tenir unes bases més sòlides on aferrar-se i reconstruir les seves vides” com explicava l’Àrea Internacional de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge tot tornant del Seminari europeu REfugee REsponse.

 

Per a desenvolupar la seva tasca, esplais i caus treballen en que el podríem encabir en 5 grans línies:

  1. Treballant la conscienciació social sobre refugi i asil

Les missions de l’escoltisme i de l’esplai en definitiva són educar i per aquesta raó la gran línia d’acció d’aquests moviments de lleure rau en l’educació d’infants i joves perquè esdevinguin persones justes amb esperit crític i voluntat transformadora, en aquest cas crítics amb la situació i les causes que l’han generat així com amb les actituds discriminatòries que genera el refugi i l’asil.

 

La gran majoria (si no tots) els grups de totes les edats d’esplais i caus han treballat la qüestió de les persones refugiades, el refugi i l’asil. Cadascun d’ells ho ha fet segurament amb una dinàmica diferent, amb materials diferents, en espais diferents i arribant a conclusions diferents, però l’han treballat. És una qüestió que no pot deixar a ningú indiferent i l’educació en el lleure li ha donat l’espai i la visibilitat.

 

No ha estat només una proposta de treball dels monitors, monitores i caps, en moltes ocasions han estat els mateixos infants i joves a manifestar la seva inquietud d’entendre el que està passant i fer-hi alguna cosa.

 

  1. Creant recursos per fomentar la conscienciació social

Una de les grans eines que les entitats escoltes i d’esplai ofereixen als seus grups són bancs de recursos per a treballar tant la qüestió de les persones refugiades com el fet migratori. En gran mesura es tracta de reculls d’eines i recursos on-line externs, sovint d’oenagés especialitzades, però també si poden trobar recursos propis.

 

Els recursos propis poden ser de les mateixes associacions ja sigui de manera individual com en col·laboració amb altres entitats, com és el cas de la guia educativasobremigracions a la Mediterrània Entre Terresdel Servei Civil Internacional (SCI), Stop Mare Mortum i EduXarxa en la qual hi van col·laborar Fundesplai, Acció Escolta de Catalunya, Escoltes Catalans, Esplac i Fundació Pere Tarrés i va cofinançar Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

 

D’entre els recursos propis de l’associacionisme educatiu també es poden trobar recursos d’agrupaments i esplais en concret, resultat de projectes d’aquests mateixos grups. N’és un exemple el joc ‘Fronteres invisiblesguanyador els Premis Ateneus 2016 en la categoria “Premi Jove, proposa!” de l’Agrupament Escolta i Guia Rudyard Kipling que té com a objectiu crear consciència sobre les dificultats que pateixen les persones migrades a l’arribar a Espanya, que tot i estar centrat en el fet migratori també treballa l’acollida.

 

  1. Coneixent de primera mà la realitat de les persones refugiades

Són molts els grups de joves de caus i esplais que des que va arribar la gran crisi de les persones refugiades a les portes d’Europa, arrel del conflicte sirià amb l’establiment de camps de refugiats a països com Grècia i de les morts al Mediterrani, van veure la necessitat de conèixer la seva realitat i es van desplaçar a camps de refugiats (no només de Grècia) per a entendre-la en primera persona i poder donar un cop de mà. Un exemple seria el grup de 15 joves escoltes i d’esplai que van dur ‘El Lleure cap a Grècia’.

 

Però no només desplaçant-se in situ es pot conèixer aquesta realitat i els i les joves això també ho tenen clar. Altres grups han visitat i s’han entrevistat amb persones refugiades ja instal·lades a Catalunya i han pogut aprofundir en la realitat de l’acollida.

 

El conflicte sahrauí és també una lluita assumida pel jovent d’esplai i de cau, lluny de ser oblidada tot i que el conflicte porta instal·lat més de 40 anys. També han estat molts els grup que han dut a terme els seus projectes als camps de refugiats sahrauís, com per exemple l’Agrupament Escolta i Guia Sant Pere que va dur a terme el projecte Junts pel lleurel’ d’intercanvi cultural, lúdic i social entre els campaments de refugiats d’Smara.

 

  1. Incidint políticament a través dels seus espais

L’associacionisme educatiu ha reiterat múltiples vegades el seu suport a les mobilitzacions en favor de la pau i la correcta acollida de les persones refugiades per part dels estats europeu.

 

En els seus espais interns s’incideix en el tema, s’han treballat posicionaments i s’han sumat a comunicats d’entitats o plataformes referents, mobilitzant als seus i a les seves membres per participar en manifestacions com #ProuRacisme del 19 de març de 2016, ‘Obriu fronteres, volem acollir’ del 19 de juny del mateix any i #VolemAcollir, la manifestació més gran del món en favor de l’acollida de les persones refugiades.

 

Així com també s’ha incidit políticament a través de la xarxa associativa de cadascuna de les entitats i dels espais on participen, com per exemple en el Consell Nacional de Joventut de Catalunya, demanant que actuïn de la mateixa manera que els esplais i caus: en favor de l’acollida i de la pau i exigint el respecte dels Drets Humans.

 

  1. Acollint i treballant la inclusió i la cohesió social

Les entitats d’educació en el lleure a Catalunya s’han compromès a treballar conjuntament per fer una bona acollida a infants i joves refugiats, continuant d’aquesta manera fent dels esplais i caus uns agents inclusius i de cohesió social on es treballa per la cultura de pau.

 

Comprometent-se també a seguir treballant per a fer dels infants i joves persones amb esperit crític que no deixin mai d’analitzar qualsevol actitud discriminatòria i injusta de la societat per tal de poder canviar-la.

 

 

[Contingut publicat originàriament a Xarxanet]

Carregar més articles relacionats
Carregar més a General
Els comentaris estan tancats.

També pots llegir

Un any més, torna la llibreta #SOMDECAU

Planifica el nou curs 2018-2019 i pren notes amb la llibreta de l’escoltisme! Però a…