Un moviment Mundial [PROVA]

L’escoltisme i guiatge

L’escoltisme i el guiatge és un moviment educatiu per a gent jove, autogovernat, independent i no partidista, de base voluntària, obert a tothom sense distinció d’origen, nacionalitat, poble o creença, d’acord amb una finalitat i uns principis compartits i un mètode propi, i institucionalment estructurat en dues organitzacions internacionals: l’Organització Mundial del Moviment Escolta (WOSM) i l’Associació Mundial de Noies Guies i Noies Escoltes (WAGGGS).

La WOSM i la WAGGGS juntes sumen més de 50 milions d’infants i joves que formen part d’aquest moviment global que està en expansió, present a més de 160 països arreu del món.

L’Organització Mundial del Moviment Escolta (WOSM) defineix l’escoltisme com un moviment d’autoeducació per a joves basat en:

bruixula

Una missió

salutacio

Uns principis

florlis

Un mètode

La missió de l’escoltisme

La Missió del Moviment Escolta és contribuir a l’educació dels joves, mitjançant un sistema de valors basat en la Promesa i la Llei escoltes, per ajudar a construir un món millor en el qual les persones se sentin realitzades com a individus i juguin un paper constructiu en la societat.

Els principis de l’escoltisme

Segons la WOSM, els principis de l’escoltisme defineixen les línies mestres. Són la base del sistema de valors i dirigeixen les línies educatives i el Mètode Escolta. Aquests principis són tres:

  • Deures envers un mateix: la responsabilitat del seu propi desenvolupament.
  • Deures envers els altres: la lleialtat envers el seu país dins la perspectiva de la promoció de la pau, de la comprensió i de la cooperació en l’àmbit local, nacional i internacional; i la participació al desenvolupament de la societat en el respecte de la dignitat de l’home i de la integritat de la natura.
  • Deures envers Déu: l’adhesió a principis espirituals, la fidelitat a la religió que els expressa i l’acceptació dels deures que en resulten.

El mètode escolta

El mètode escolta i guia és un sistema d’educació progressiva on els infants i joves són els protagonistes del seu propi creixement. Parlem de sistema perquè això implica que s’ha d’entendre com un grup d’elements interdependents que formen part d’un sola proposta integrada.

Formen part d’aquest mètode aspectes tan importants com el compromís, amb una llei i una promesa; l’educació per l’acció, amb la tècnica del projecte com a mètode innovador en el qual cada individu es converteix en protagonista de la seva pròpia acció; el contacte amb la natura, com a valor i patrimoni irrenunciable; l’autogestió, com a concepte d’autonomia, responsabilitat i reflexió; el treball en grup, fent èmfasi en la democràcia participativa; i també el progrés personal, entenent el projecte com una eina de superació personal.

Llei

La Llei Escolta és un codi de vida basat en els principis de l’escoltisme. Aquesta llei serveix de referència personal guiant la manera com cada membre del moviment viu el seu dia a dia així com el seu progrés personal per al dia de demà.

fulardPromesa

La Promea Escolta és el compromís que el noi o la noia efectua davant del seu grup amb la voluntat d’unir-se al moviment i, per tant, viure d’acord amb la Llei Escolta.

Aprendre fent

Significa aprendre com a resultat de les experiències que es viuen de primera mà. Això implica generar oportunitats d’aprenentatge que busquin la vivència activa i pràctica d’allò que s’està aprenent tot aprofundint en el desenvolupament del noi o la noia.

Sistema d’equips

És una manera de proporcionar un entorn en el qual infants i joves s’hi sentin còmodes, a la vegada que es pugui aprendre dels companys i les companyes en una direcció constructiva. D’aquesta manera, es proposa treballar en petits grups.

Marc simbòlic

És el conjunt d’elements que representen l’escoltisme, així es desenvolupa la capacitat imaginativa i creativa d’infants i joves per tal de motivar el seu creixement personal, trobar la seva identitat i estimular la solidaritat i la cohesió al grup.

Natura

Aquest element del Mètode Escolta connecta tot el sistema educatiu amb la immensa oportunitat que dóna el medi natural per al desenvolupament dels nois i les noies.

 

Progrés personal

Treballar el progrés personal implica focalitzar-se en ajudar als nois i les noies a prendre consciència del seu creixement, i a involucrar-se activament en el seu propi desenvolupament.

El paper de l’adult [el cap] en el procés

En l’escoltisme, els i les caps s’involucren voluntàriament i gratuïta en l’educació d’infants i joves, i faciliten l’autonomia i el propi desenvolupament del noi o la noia a partir d’aplicar els principis i el Mètode Escolta.