Crònica del II Congrés Escolta Mundial

Crònica del II Congrés Escolta Mundial

El II Congrés Escolta Mundial d’Educació és una trobada internacional amb l’objectiu d’explorar i debatre els reptes educatius mundials per assolir la Visió 2023: que el 2023 l’escoltisme sigui el moviment educatiu mundial capdavanter i que permeti a 100 milions de persones al món de participar activament per incidir positivament a la comunitat i a l’entorn.

Del 11 al 14 de maig ens hem reunit al Centre Escolta Internacional de Kandersteg (Suïssa) 300 representants associatius provinents de més de 100 Federacions escoltes del món. Durant tres dies hem realitzat sessions de treball en què hem analitzat quins són els reptes que vindran, hem discutit sobre què hi ha de fer l’escoltisme i hem construït col·lectivament.

 

El punt de partida del primer dia, en què analitzàvem les tendències de la societat i de l’educació mundials, han estat temes directament relacionats amb els 17 Objectius pel Desenvolupament Sostenible.

 

Els debats han girat al voltant d’un gran ventall d’aspectes: l’impacte social de l’escoltisme, la implicació amb la comunitat, canvi climàtic i desenvolupament sostenible, diversitat i inclusió i perspectiva de gènere, el treball espiritual i l’escoltisme urbà. A més a més, hem treballat el mètode escolta, la formació i com revisar i implementar el programa educatiu.

 

Tant en les converses durant el temps lliure i als espais d’intercanvi d’experiències, com als debats durant les sessions, totes hem tingut l’oportunitat de teixir i estendre la xarxa de contactes amb qui compartir problemes, solucions, recursos o amb qui iniciar treball conjunt.

 

Durant el congrés hem pogut constatar quines són les tendències que arribaran: la no-formalització de l’educació formal, la irrupció del 2.0 i la hiperconnexió dels infants, l’envelliment no gaire llunyà de la població mundial, les grans migracions i el creixement de moviments amb valors extremistes, la crisi ecològica i la imparable urbanització del planeta. Aquestes tendències plantegen reptes que cal que l’escoltisme entomi per tal que segueixi evolucionant i donant resposta al desenvolupament dels infants i joves.

 

Cal que tant tinguem ben present quin és el propòsit de l’escoltisme, que no oblidem quin ha de seguir sent el seu nucli central: contribuir a la educació dels infants i joves per apoderar-los i activar el seu desenvolupament integral perquè puguin explotar tot el seu potencial individualment i col·lectiva.

 

És necessari tenir present que no som l’únic agent educatiu dels infants i joves. Cal prestar atenció a quins són els canvis en les aportacions dels diferents agents educatius per no deixar desatès cap dels àmbits de creixement de les persones.

 

Segurament és aquí on rau la clau per fer que l’escoltisme segueixi aportant un valor afegit a l’educació dels infants: el treball de la dimensió espiritual i el compromís i la implicació amb la comunitat i l’entorn. Aquestes són dues vessants que juntament amb un planteig transversal de treball de la diversitat i de coeducació activa han de ser la pedra angular del nostre moviment.

 

A casa nostra segurament cal que, tot posant en valor que som un moviment juvenil i voluntari, seguim treballant per posicionar-nos com a referents dins de la comunitat educativa i esdevenir un agent el qual tenir en compte, per tal de trobar maneres viables i eficaces de treballar plegades.

 

Seria molt interessant que els agrupaments s’animin més a viure l’experiència internacional de l’escoltisme! Aquesta dimensió aporta un marc més global sobre l’essència del nostre moviment i reforça el sentit de seguir treballant a casa nostra. L’ambient viscut aquests dies a Kandersteg ha estat molt càlid i proper. La frase comuna de: “hi havia gent de tot el món!” queda curta per explicar què ha estat el Congrés.

 

Article escrit pel Pol Rojas, participant de la FCEG al II Congrés Mundial d’Educació Escolta

Categories