La recent presentació de l’esborrany de la llei d’educació presentada fa pocs dies pel ministre José Ignacio Wert representa, de nou, un atac a un sistema educatiu que ha demostrat al llarg de més de trenta anys la seva capacitat de cohesionar un país a partir de la llengua. Aquesta proposta de llei no és només un greuge contra la llengua o la cultura catalana, és un atac contra el nostre país i el nostre model de societat. Des de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG) subratllem la importància que té la defensa de la llengua en tots els àmbits de la vida, però especialment subratllem la defensa del català en els espais educatius, tan formals com no formals, on esdevé un element cabdal de cohesió i integració social. En aquest sentit destaquem el paper que ha tingut l’educació no formal i l’associacionisme educatiu català en l’augment de l’ús de la nostra llengua, fent-la una eina d’acollida entre tota la ciutadania.
Per tot això, la FCEG no pot romandre aliena a aquests fets i ens sumem al posicionament expressat per la Plataforma Somescola. Aquest posicionament, per una banda, reconeix el potencial cohesionador i d’èxit del model d’immersió lingüística català i, per altra banda, denuncia que aquest model està sent qüestionat no per arguments de caràcter pedagògic, ni a través d’un ric i participatiu debat polític, si no per propostes de llei unilaterals i per sentències judicials. Pensem que una política educativa i lingüística es fa des del diàleg i la construcció conjunta de tots els agents educatius i de tota la comunitat implicada.
L’escenari que es proposa i les formes com es planteja només poden contribuir a la fractura social, limitant l’accés d’alguns ciutadans en molts espais i contextos on la llengua catalana s’utilitza de manera totalment normalitzada.
Des del nostre moviment, com hem fet sempre, expressem el nostre compromís amb el treball per garantir la cohesió social a partir de l’educació dels infants i joves vivint la nostra identitat i reforçant els elements que la vertebren. És per aquest motiu que, davant una actuació que té per objectiu esborrar 35 anys d’un model educatiu que ha estat reconegut en diverses ocasions, la FCEG: