Dia Internacional de les Persones Migrants: treballar el fet migratori des de l’escoltisme
Presentació de la guia Entre Terres

Dia Internacional de les Persones Migrants: treballar el fet migratori des de l’escoltisme

L’essència del moviment escolta català està composada de valors com el respecte i la fraternitat que són elements claus per a una convivència en pau. Per commemorar l’efemèride dedicada a les persones que migren volem recordar la feina feta per l’escoltisme català els darrers anys en relació al fet migratori.

 

L’aprovació de la resolució del 4 de desembre del 2000 per part de l’Assemblea General de les Nacions Unides declarava el 18 de desembre com a Dia Internacional de les Persones Migrades. L’augment del nombre de persones migrants al món, juntament amb l’interès de protegir els drets humans, així com assegurar el respecte als drets i llibertats fonamentals d’aquestes persones per part de la comunitat internacional, va motivar l’acord entre els països membres de l’ONU.

 

La celebració d’aquest dia és una oportunitat assenyalada al calendari per fer sensibilització i incidència política. En aquest sentit el 1995 el moviment escolta internacional, la WOSM i la WAGGGS, va signar un acord amb l’alt comissionat de l’ONU per als refugiats amb l’objectiu de treballar aquest tema de manera activa. El document especifica que des del moviment escolta es pot fer descoberta, sensibilització, activitats i serveis a camps de refugiats i refugiades.

 

Alguns dels principis del moviment són la fraternitat i el respecte a les conviccions de totes les persones. En aquest sentit, els agrupaments escoltes actuen seguint aquests valors i fomentant una educació que contribueix a la transformació de la societat per tal de viure la migració com un fenomen en positiu, emfatitzant-ne les aportacions i analitzant amb esperit crític aquelles actituds discriminatòries de la societat.

 

Com a exemple, l’any 2016 l’escoltisme català va participar de la creació de la guia educativa “Entre[Terres]”, elaborada pel Servei Civil Internacional i la plataforma STOP Mare Mortum,  que ofereix eines a les persones que es dediquen a l’educació per abordar el fet migratori dels últims anys a la Mediterrània. Aquest recurs consta de diverses activitats agrupades en cinc apartats que al mateix temps estan dividides segons l’edat de l’educand. Els apartats aborden diverses perspectives del fet migratori: Mare Mortum, Drets Humans, Racisme, Gènere i LGTBI i Transformació Social.

Manifestació Al Cau volem acollir (Rakxa)

Infants de l’AE Rakxa manifestant-se a favor de l’acolliment de persones refugiades / @volemacollir

En les presentacions que es van dur a terme a Barcelona i Girona es van posar en pràctica algunes dinàmiques que es descriuen a la guia per tal d’afavorir la reflexió sobre el tema i alguns agrupaments escoltes hi van participar. Durant la jornada a Girona també van poder gaudir de l’experiència d’assistir a una Biblioteca humana i conèixer de primera mà les vivències de persones migrades i refugiades.

 

Tot i la recent creació d’aquesta guia, fa anys que els agrupaments treballen i sensibilitzen sobre el fet migratori en projectes, adherint-se a comunicats o participant com a agrupament, branca o unitat en manifestacions de rebuig al racisme o de suport a persones migrades.

 

Joc Fronteres Invisibles (AEiG Rudyard Kipling)

Presentació del joc Fronteres Invisibles de l’AEiG Rudyard Kipling al Festival Esperanzah! 2017 / @frinvisibles

Un dels projectes més recents en aquest àmbit és la creació del joc “Fronteres invisibles” de l’AEiG Rudyard Kipling que pretén conscienciar de les nombroses dificultats que viu una persona migrada quan intenta aconseguir el permís de residència a l’Estat espanyol. El projecte va ser guardonat amb el Premi Ateneus 2016 en la categoria “Jove, proposa!”.

 

En definitiva, trobem diversos exemples de com el moviment escolta a través de la seva aposta d’educació transformadora fomenta valors de convivència, ajuda i servei centrats en les persones que migren i amb les que compartim el dia a dia.

Categories