Des de fa set anys a l’Escola Francesc Macià de Barcelona està en marxa el projecte “Vincular x Educar”. L’escola, les famílies i les entitats del lleure del barri hi estan implicades.
Existeix un proverbi africà que afirma que per educar un infant és necessària tota una tribu. En la nostra societat la tribu del dia a dia d’un infant està formada per diversos actors a part de la família. En aquest sentit l’escola és un dels factors de pes en la seva educació, però no és l’únic element que pot ensenyar als i les més petites a desenvolupar-se, les entitats del lleure educatiu també tenen un paper important en aquesta tasca.
Per tot això, des dels Centres de Serveis Socials de Numància i Cotxeres de Sants es va impulsar un projecte que reforcés aquesta perspectiva multidisciplinària i que contribuís a generar una xarxa d’educació comunitària. La implantació des de fa set anys del projecte “Vincular x Educar” ha revelat l’encert i l’èxit d’aquest plantejament.
Amb la voluntat de millorar les condicions que envolten el procés educatiu de l’infant, tenint en compte el treball conjunt amb escola, família, entitats de lleure i serveis socials, i el desig d’enfortir els vincles entre tots aquests actors, es va començar a fer feina l’any 2011. El centre escollit, l’escola Francesc Macià, consta d’una línia i una gran part de l’alumnat procedeix de “matrícula viva”, famílies nouvingudes durant el curs que moltes vegades no tenen gaire coneixement de l’entorn ni de català o castellà.
L’aplicació del projecte comença per la detecció de situacions de risc i a l’hora d’oportunitats a la classe, especialment a P5, primer i segon curs de primària. En segon lloc, es vinculen els infants i famílies escollides amb una entitat de lleure. Durant el procés hi ha un seguiment a tots els nivells per garantir que tant els infants com les famílies s’hi sentin a gust i també per veure quines repercussions positives té en l’entorn escolar.
Convé ressaltar, que els beneficis d’aquesta experiència recauen, en primer lloc, en els més petits ja que milloren els seus aprenentatges i les habilitats socials. En segon lloc, les famílies també en surten reforçades ja que aconsegueixen una comunicació més fluïda amb el centre educatiu, moltes vegades facilitada pel propi infant, i a la vegada creen un vincle amb l’entorn i altres famílies. I en tercer lloc, la comunitat en general consolida models de convivència basats en el respecte i la diversitat.
Tots aquests resultats han creat noves dinàmiques de canvi, i tal i com s’indica a la web del projecte “s’ha passat de fer una tasca més aviat reactiva basada en atendre ‘problemes’ a una tasca preventiva, que incideix sobretot en el cicle inicial, valorant i reforçant les potencialitats dels infants i familiars”. A nivell quantitatiu, cal destacar el fet que entre el 30% i el 40% de la població escolar s’ha vinculat a un projecte de lleure durant els set anys d’aplicació del “Vincular x Educar”, tot un èxit tenint en compte que es partia de zero.
Per assegurar el dret al lleure d’aquests infants es va comptar amb membres de la Federació d’Esplais i Caus del Sants-Montjuïc. L’AEiG Sant Ferran, l’AE Skues, l’AEiG Montserrat-Xavier, l’AE Joan Maragall i l’AEiG Puig i Moliner han estat i són part activa de “Vincular x Educar”.
Durant l’any 2011 l’AEiG Sant Ferran es va marcar com a objectiu donar-se a conèixer al barri, enfortir-hi relacions i fer xarxa. Casualment, aquell mateix any s’iniciava el projecte impulsat Centres de Serveis Socials de Numància i Cotxeres de Sants. Fruit de les converses entre l’agrupament i aquests serveis, així com la seva preocupació en poder oferir una educació de qualitat a través dels valors de la diversitat i la inclusió, durant aquests anys han obert les portes del cau a cinc infants. “Destaquem l’alegria amb què surten els infants i joves i les ganes que moltes famílies posen perquè els seus nens i nenes puguin gaudir d’aquest espai”, afirmen els i les caps de l’agrupament.
I és que estan molt contents/es de l’experiència que els ha brindat el projecte “Vincular x Educar” i esperen poder seguir-ne gaudint molts anys. Aquesta il·lusió queda plasmada al documental que es va fer sobre el projecte del que els i les caps de l’AEiG Sant Ferran també en guarden molt bon record.
Cal destacar que l’èxit i la bona acollida del projecte n’assegura la seva continuïtat. Jordi Luengo, director de l’escola Francesc Macià, explica al documental realitzat durant la festa d’aniversari del projecte, l’abril del 2017, que es tracta d’un projecte amb passat, ja que fa set anys que es duu a terme, de present, perquè s’està aplicant i vivint ara mateix i de futur, perquè és un projecte útil, molt real i que està donant molt bons resultats.
Article basat en la peça publicada a Xarxanet.